Zodra er een groot sportevenement plaats vindt, is de focus weer terug. Lees het er maar op na: in elk interview, wedstrijdverslag of column komt minimaal ter sprake dat het belangrijk is om ‘de focus te houden’ of ‘om te blijven focussen’.

Ook bij Daar&Tegen Bedrijfspartner is het trending topic. Ondernemers vragen ons de eerste weken van 2014 regelmatig hulp om de focus te houden of juist te vinden. Leuk dat wij gevraagd worden voor advies!

Ondanks dat het verschilt per situatie wat nu de focus inhoudt (of waar het zou moeten liggen), kunnen we wel een tipje van de sluier oplichten. Zeg maar, de gemene deler. De focus houden gaat altijd hand in hand met het vinden van een goede balans. Stel doelen, maak een planning en kies een weg. Voorkom echter het ontstaan van tunnelvisie en houd oog voor wat er om je heen gebeurt.

Wist je trouwens dat:
Focus (en het bijbehorende werkwoord focussen) is geleend uit de digitale wereld: het scherp stellen van een camera op een bepaald onderwerp dat zich in het beeld bevindt. Dit onderwerp zal scherp worden afgebeeld op de foto en de rest eromheen zal minder scherp te zien zijn.

Eigenlijk wel grappig dat het woord geleend is uit de digitale wereld. Juist nu de wereld steeds digitaler wordt. Maar dit terzijde…

[fbshare type=”button”][twitter style=”horizontal” float=”left”]